SAMTYKKE Hovedregelen er at helsepersonell må innhente samtykke fra pasienten for å gjøre oppslag i pasientens kjernejournal, men i praksis vil mange helsepersonell være unntatt samtykkekravet (og samtykkeplakatene vil ikke vises). Forskrift om nasjonal kjernejournal definerer unntak fra kravet om samtykke (se samtykkeplakatene over). TJENSTLIG BEHOV Med tjenstlig behov menes medisinsk behov i forbindelse med ytelse av helsehjelpen, ikke rene økonomisk-administrative behov. I loven er grunnlaget for oppslag definert som «tjenstlig behov ved ytelse av helsehjelp». Med dette menes at du kan ha behov for den informasjonen du vil finne i kjernejournal i forbindelse med helsehjelp til pasienten. Forberedelse og etterarbeid i forbindelse med helsehjelp er definert som deltagelse i helsehjelp. Helsepersonell kan derfor benytte kjernejournal både før pasienten tas imot (for eksempel i forbindelse med vurdering av en henvisning) og ved etterarbeid (for eksempel skriving av epikrise eller sykepleiesammenfatning). |